Lymfaterapiaan voi tulla joko lääkärin lähetteellä tai ilman.

Lymfaterapia

Tanskalaisten Emil ja Estrid Vodderin kehittämä manuaalinen lymfaterapia on lempeä ja kivuton hoitomenetelmä, jossa kevyesti pumpaten aktivoidaan elimistön imunestekiertoa. Imusuonistojärjestelmän päätehtävänä on kuljettaa kudoksista ja solujen välitilassa oleva nestekuorma takaisin verenkiertoon. Toimiva imunestekierto on tärkeää kehon sisäisen nestetasapainon ylläpitämiseksi.

Imusuoniston kuljetuskapasiteetti voi olla joko synnynnäisesti vajavainen tai se voi vaurioitua esim. leikkausten, vammojen, sädehoidon tai tulehdusten takia. Lymfaterapia on tehokas hoito turvotukseen, joka on syntynyt imusuoniston mekaanisen toiminnanvajauksen vaikutuksesta.

Manuaalinen lymfaterapia vaikuttaa autonomiseen hermostoon virittäen parasympaattista hermostoa. Otteet tehdään hitaaseen rauhalliseen rytmiin. Olo rauhoittuu ja rentoutuu sekä kipu lieventyy.

• imusuoniston vajaatoiminta ja laskimoperäinen turvotus
  • syöpäleikkausten ja sädehoidon aiheuttama turvotus
  • vammojen ja leikkausten jälkeinen turvotus
  • ruusutulehduksen jälkeinen turvotus
  • säärihaavojen, palovammojen ja arpien hoito
  • reumatautien ja fibromyalgian aiheuttaman turvotuksen ja kivun hoito

• akuutti infektio
  • syvä laskimotukos
  • pahanlaatuiset kasvaimet, joiden hoito on kesken

KOMPRESSIOHOITO

Turvotuksen hoitoon liittyy aina tehokas kompressiohoito. Kompressiohoito toteutetaan aluksi puolijoustavin kompressiositein ja siirrytään asteittain kompressio tuotteisiin (sukat, hihat, liivit). Lymfaterapeutin tehtävänä on motivoida asiakas tehokkaaseen itsehoitoon opettamalla kompressiosidonta ja tukituotteiden käyttö.

LIIKEHOITO

Hengitysharjoitukset ja pumppaavat liikkeet edistävät lymfakierron toimintaa. Harjoitusten aikana käytetään kompressiotuotteita. Vesijuoksu, kävely, pyöräily, voimistelu ja muu ryhmäliikunta ovat sopivia harrasteliikuntamuotoja.

HIVAMAT-DEEP OSCILLATION

Hivamat -terapiassa jaksottaisen sähköisen kentän avulla käynnistetään syvästi läpäisevä värähtely hoitoalueelle. Värähtely sekoittaa ja kuljettaa kudosvälinestettä ja niiden komponentteja proteiinit, kudosjätteet ym.). Hivamat -terapiaa voidaan käyttää osana lymfaterapiaa kudoksen pehmittämiseksi ja arpien hoitoon.

KINEISIOTEIPPAUS

Kinesioteippaus on vähitellen levinnyt huippu-urheilun kautta myös fysioterapiaan. Se on kevyt teippaus, jonka tarkoituksena on optimoida kehon toimintaa ja lievittää kipua. Se avustaa myös lymfavirtausta lisäämällä hiusverisuonten toimintaa. Kinesioteippaus vähentää painetta nostaen ihoa.

Lymfaterapiaan voi tulla joko lääkärin lähetteellä tai ilman.

KELA korvaa lymfaterapiaa fysioterapeutin tai sairaanhoitajan antamana poikkeustapauksissa silloin, kun lymfajärjestelmän vaurioitumisesta johtuvan lymfaödeeman on aiheuttanut

• rintasyöpä tai muu laaja kirurginen leikkaus
  • sädehoito nivustaipeeseen tai kainaloon
  • krooninen infektio (lähinnä erysipelas)
  • synnynnäinen imusuoniston kehityshäiriö (myös myöhemmällä iällä ilmenevä)

Lymfaterapian kustannuksista ei korvata suorakorvausmenettelyllä, koska lymfaterapian korvattavuus ratkaistaan erikseen lääkärinlausunnon perusteella.

Meillä on sopimus Kelan, Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston ja Vantaan kaupungin kanssa lymfaterapian ostopalvelujen tuottamiseksi.